10 uur achter een beeldscherm en slecht slapen? Niet zo raar!

 

Veel mensen merken dat een hele dag achter het beeldscherm niet ten goede komt van hun slaap. Het bioritme van ons lichaam is namelijk nog niet ingesteld op alle technologie die wij om ons heen hebben. Dat werkt eigenlijk best logisch. Melatonine is een stofje in ons lichaam dat ons lekker laat slapen. In zonlicht zit blauwviolet licht. Dit specifieke licht zorgt ervoor dat als de zon ’s morgens opkomt de aanmaak van melatonine wordt verminderd waardoor we wakker worden. ’S avonds als de zon met haar blauwviolet licht verdwijnt vermeerderd de aanmaak weer en dan vallen we in slaap.

Tegenwoordig is er nog een ander licht van groot belang in ons leven: het beeldscherm. In dat licht zit ook blauw licht. Waardoor dus niet alleen de zon melatonine in het lichaam vermindert maar ook het beeldscherm waar je misschien een groot deel van de dag naar kijkt. Te veel blauw licht, of een overgevoeligheid voor blauw licht, zorgt voor fysieke klachten. Geïrriteerde ogen, wazig zicht, vervroegd staar en dus ook een verstoorde slaap.

Uit een onderzoek van PanelWizard in 2019 over schermtijd onder volwassenen blijkt dat een derde van de volwassenen meer dan 6 uur per dag achter het beeldscherm zit. In de coronatijd is de schermtijd gemiddeld met 30% toegenomen, geen wonder dat veel mensen tegenwoordig de slaap niet goed kunnen vatten!

Om een overdosis blauw licht te voorkomen maar de noodzakelijke uren achter het beeldscherm wel mogelijk te maken kun je een aantal dingen doen:

  • Zorg dat er 60 cm afstand zit tussen jouw ogen en het beeldscherm
  • Knipper regelmatig met je ogen (normaal bewegen onze oogleden om de 4 à 5 seconden, achter de computer neemt deze frequentie af tot om de 15 seconden)
  • Neem om de twee uur een kwartiertje beeldschermpauze, en werk niet langer door dan 5 á 6 uur
  • Zorg dat in het glas van je bril een blauwfilter verwerkt is. Een blauwfilter in de glazen van je bril filtert een deel van het blauwe licht uit waardoor je een overdosis voorkomt.

Met veel van deze tips help je jezelf, maar wij kunnen ook iets voor je doen: bij aankoop van je nieuwe bril zorgen we kosteloos dat je glazen voorzien zijn van een blauwfilter.

We gaan te werk volgens de richtlijnen van de RIVM dus maak online een afspraak zodat we je kunnen garanderen dat we je veilig kunnen ontvangen.

 

Tot snel, in onze winkel!