Balmain verrast ons met super mooie zonnebrillen

Balmain Eyewear

Wij zijn blij verrast door Balmain Eyewear! Het Franse modehuis dat het zo goed doet sinds Olivier Rousteing er de scepter zwaait.

De zonnebrillen zijn het resultaat van een spiksplinternieuwe samenwerking met de Zwitserse start-up Akoni die zich wil specialiseren in exclusieve high-end collecties. Deze prachtige zonnebrillen kosten tussen de 500 en 1.000 euro kosten.

De collectie wordt in Los Angeles ontworpen en in Japan gemaakt. maak een afspraak 

FD interview Rosario Toscano van de eigenzinnige brillen

Rosario Toscano (45), ceo van de Zwitserse brillenmaker Akoni heeft met zijn brillen voor modehuis Balmain een revolutie in de luxebranche ontketend.

Rosario Toscano (45), ceo van de Zwitserse brillenmaker Akoni heeft met zijn brillen voor modehuis Balmain een revolutie in de luxebranche ontketend.
Rosario Toscano (45), ceo van de Zwitserse brillenmaker Akoni heeft met zijn brillen voor modehuis Balmain een revolutie in de luxebranche ontketend.

Na de modeshow van Balmain, begin dit jaar, ging het niet over de kleding die ontwerper Olivier Rousteing op de catwalk had getoond, maar over de zonnebrillen. Blikvangers waren het, ontworpen en geproduceerd door Akoni, het bedrijf van Rosario Toscano. Zijn brillen zijn gemaakt van acetaat en titanium, prijzen beginnen bij 500 euro. ‘Ik wil de brillenwereld wakker schudden. Merkbrillen zien er te goedkoop uit.’

Op de catwalk is er doorgaans nauwelijks aandacht voor brillen. Toch waren uw monturen in de modewereld het gesprek van de dag. Had u dat verwacht?

‘Niet verwacht, wel gehoopt, omdat al die aandacht iets zegt. De boodschap die wij willen geven, komt aan. Het wordt gezien en erkend dat we met die monturen vernieuwend zijn en een andere kijk tonen.’

 

Hoe bent u als beginnend bedrijf bij een gerenommeerd modehuis als Balmain binnengekomen?

‘Ik kende Olivier Rousteing, de ontwerper van Balmain, en heb een afspraak met hem gemaakt. Onze eerste formele ontmoeting was in zijn studio op de bovenste verdieping van het hoofdkantoor in Parijs. Alles is er zwart: van de muren tot het marmer op de vloer.’


Waar ging het gesprek over?

‘Over het uiterlijk van de monturen. We begrepen elkaar meteen. Toen ik tijdens een tweede gesprek de prototypes liet zien, wilde Olivier de brillen al meteen voor zijn mannenshow gebruiken. Dat was even slikken, omdat het kort dag was, maar we hebben het gered.’

Hoe ging het er achter de schermen tijdens de show aan toe?

‘Er werden 92 outfits geshowd, slechts drie modellen droegen géén bril. Het was hysterisch. De monturen kunnen wel tegen een stootje, maar het waren­ prototypen, dus ze waren kwetsbaar en kostbaar.’

Uw brillen hebben geen schreeuwerige logo’s.Is dat bewust?

‘Ja. We hebben het typische Balmain-gevoel in de monturen willen overbrengen. De pootjes, de details, zo sluiten ze aan bij de stijl van Balmain.’

U werkte eerder voor grote brillennamen als Dita Eyewear en Sama. Waarom wilde u deze succesvolle bedrijven inruilen voor het risico van een eigen bedrijf?

‘De markt is veranderd. Een techbedrijf als Facebook werkt nu bijvoorbeeld met Ray-Ban aan een bril. En luxemerken hebben zich met hun goedkope monturen gericht op de massa, waardoor die hun glans hebben verloren. Ik wil het gevoel van luxe in de brillenbranche terugbrengen.’

Voor luxe modemerken is hun imago alles. Maar ze weten dat amper over te brengen in hun cosmetica en brillenlijnen. Hoe komt dat?

‘Ze werken meestal met licenties (de luxemerken laten andere partijen deze producten maken en leveren slechts hun naam, red.). Ze verdienen er veel geld mee, maar behandelen de tak niet als volwaardig. Dat stoort me en dat wil ik dus veranderen. Want op het logo na lijkt een bril van Chanel op een montuur van Calvin Klein en omgekeerd.’

‘Op het logo na lijkt een bril van Chanel op een montuur van Calvin Klein en omgekeerd’

Zie je daarom nauwelijks brillen op de catwalk?

‘Ja. Brillen zijn niet relevant voor een merk. Merken kunnen zich er niet mee onderscheiden, denken ze, en voor de licentiehouder draait het om kwantiteit, niet om kwaliteit.’

Hoe wilt u dat veranderen?

‘Ik wil monturen maken die in kwaliteit en ontwerp niet onderdoen voor de hoofdlijnen van die merken. En ja, dat heeft een prijs.’

U vraagt tussen de 490 en 1000 euro voor een bril. Dat is fors.

‘Ze worden gemaakt in Japan, waar traditiegetrouw de beste brillen vandaan komen. Het is handwerk. We gebruiken geen goedkoop plastic, maar acetaat, keramiek en titanium. En wat is duur? Een bril is goedkoper dan botox.’

Welk briladvies zou u mannen willen geven?

‘Ik zie regelmatig goedgeklede mannen die over hun horloge, schoenen en tas hebben nagedacht, en er een sportbril bij dragen. Een sportbril!’

Een bril is toch ook geen hoofdmoot van de outfit?

‘Brillen zijn bepalend voor je uiterlijk. Iedereen kijkt eerst naar je gezicht, niet naar je schoenen.’

Wat is de kracht van een bril?

‘Als je naar films kijkt, zie je dat brillen worden ingezet om een karakter te accentueren. Een strenge bril maakt iemand slim, een gek montuur grappig en een donkere zonnebril stoer. Sommige films zijn onlosmakelijk verbonden met monturen. De Wayfarer van Ray-Ban associeer je met The Blues Brothers, de Aviator met Tom Cruise in Top Gun.’

Wat verstaat u zelf onder luxe?

‘Beleving­ en ervaring. Daar hoef je niet rijk voor te zijn. In een museum kun je je omringen met rijkdom. En ik ken zat miljonairs die daar niet eens tijd voor maken.’

Lees meer in FD Persoonlijk, het weekend magazine van Het Financieele Dagblad over mensen, cultuur, lifestyle, reizen, carrière en personal finance.